Newsletter

Zapisz się na Darmowy Newsletter i zdobądź Poradnik Łuszczycowy.

Okładka Poradnika Łuszczycowego




Jak odżywiać się przy łuszczycy?

Dietetyk Agnieszka Kolan

Agnieszka Kolan

Kolejny wpis z serii „notatki z wykładów”. Tym razem będzie trochę więcej informacji na temat diety w łuszczycy. Sam osobiście nie stosuję żadnej, ale kilka perełek z wykładu wyciągnąłem także dla siebie, które można dosyć łatwo wdrożyć. Na temat odżywiania się przy łuszczycy mówiła dietetyk Agnieszka Kolan. Nie będzie to przepis na sukces, tylko generalne wskazówki i zasady jak odżywiać się z chorobami z autoagresją, kładąc nacisk na łuszczycę.

Osoby z autoagresją mają zwykle niższe zawartość witamin A, E czy β-karotenu. Dlatego warto uzupełniać braki tych elementów w diecie.

Kolejna rzecz to wolne rodniki (są to niesparowane elektrony lub jony, które dążą do połączenia z innymi cząsteczkami, przez co są w zdecydowanej mierze szkodliwe dla organizmu – tak na szybko wyjaśnienie ode mnie). Wolne rodniki pochodzą z dymu, spalin, ale także powstają w wyniku jedzenia ciężkostrawnych produktów czy alkoholu. Z kolej przeciwstawnymi cząsteczkami dla wolnych rodników są przeciwutleniacze, które neutralizują działanie wolnych rodników – co jest ważne także w przypadku łuszczycy.

Przeciwutleniacze

Wśród przeciwutleniaczy wymieniono na wykładzie:

  • witaminę C – najważniejszy przeciwutleniacz, występuje w owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce, czerwonej i zielonej papryce, natce pietruszki, owocach cytrusowych,
  • witaminę E – braki tej witaminy zwiększają ryzyko występowania chorób nowotworowych, Alzheimera i innych, występuje w olejach roślinnych, jajach, marchwi, orzechach, brukselce, zielonolistnych warzywach,
  • β-karoten – jest to prowitamina witaminy A, wzmacnia odporność na infekcje, źródła: żółte i pomarańczowe warzywa oraz owoce, zielone warzywa liściaste,
  • magnez – chroni serce, układ krążenia, ma działanie antydepresyjne, występuje w kakao, kaszy gryczanej, fasoli, białej, grochu, orzechach laskowych, czekoladzie gorzkiej,
  • selen – jest silnym przeciwutleniaczem, ważny dla funkcjonowania układu odpornościowego i tarczycy, źródła: pszenica, ryż brązowy, owies, drób, pestki dyni, wątroba,
  • cynk – ma działanie lecznicze na choroby skórne, występuje w ostrygach, kaszach i chlebie pełnoziarnistym,
  • koenzym Q10 – ma silne działanie przeciwutleniające, źródła: orzechy ziemne, rośliny strączkowe, kiełki pszenicy, mięso czerwone, makrele, sardynki,
  • bioflawonoidy – substancje w roślinach, które chronią je przed różnego typu zarazami, wspomagają ochronę organizmu człowieka, występują w warzywach i owocach.

Większość przeciwutleniaczy znajduje się w większych ilościach w kolorowych warzywach.

Mikroflora jelitowa

Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę jest zapewnienie odpowiedniej flory bakteryjnej w jelitach, ponieważ 70% układu odpornościowego znajduje się właśnie w jelitach.

Z tego względu ważna jest dieta bogata w błonnik pokarmowy. Błonnik reguluje pracę jelit i zapewnia optymalną mikroflorę. Ze swojej strony mogę dodać, że najwięcej błonnika znajduje się w warzywach i owocach, zwłaszcza w tych miejscach, których często unikamy – skórki, twardsze części owoców i warzyw. A także w pieczywie pełnoziarnistym, płatkach owsianych, otrębach i innych ziarnopodobnych produktach.

Ponadto nie należy doprowadzać do zaparć, gdyż świadczy to o złej mikroflorze jelit, zaburza pracę jelit, a także gromadzone są wówczas toksyny w organizmie. I tu znów mogę polecić ze swojej strony produkty bogate w błonnik.

Dieta eliminacyjna

Tego typu dieta polega zwyczajnie na eliminacji po kolei z jadłospisu różnych produktów. Eliminujemy na 1-3 miesiące jakiś produkt i obserwujemy efekty. Łuszczyca często ma silny przebieg ze względu na pokarmy, których nie toleruje nasz organizm. Dlatego należy wyeliminować z diety alergeny. Najlepszą metodą jest metoda prób. Wśród popularnych alergenów wymienionych na wykładzie znalazły się:

  • pszenica – jeden z najpopularniejszych alergenów (nie mylić z glutenem),
  • gluten,
  • mleko – nie każdy toleruje przykładowo laktozę, stężenie enzymów odpowiedzialnych za trawienie mleka zmniejsza się w wieku 4-6 lat.

Równowaga kwasowo-zasadowa

To chyba jeden z najważniejszych aspektów jaki wyciągnąłem z tego wykładu. Kwestia ta także była wspominana na innych wykładach. Długotrwałe zakwaszenie organizmu jest bardzo złe i może prowadzić do wielu problemów, a osoby z odpowiednim pH są po prostu zdrowsze. Optymalne pH organizmu to 7,35-7,45 (najłatwiej zbadać przez badanie krwi).

Większość produktów spożywczych jest kwasowych. Tu należy zwrócić uwagę, że produkty kwaśne (np. cytryna) wbrew pozorom dają odczyn zasadowy w organizmie – teraz wiem dlaczego tak często na forum polecano picie szklanki wody z cytryną ;)

Idealna dieta powinna zawierać 80% produktów zasadowych i 20% produktów kwasowych. Myślę, że za jakiś czas zgłębię temat i napiszę więcej o równowadze kwasowo-zasadowej.

Co jeść?

Podsumowując napiszę co polecano w diecie na łuszczycę:

  • produkty bogate w przeciwutleniacze,
  • produkty bogate w kwasy nienasycone, omega 3 – mają działanie przeciwzapalne, występują np. w oliwie z oliwek, rybach morskich,
  • witaminy z grupy B – kasze, płatki owsiane, podroby, strączki,
  • kwas foliowy – pomaga w regeneracji naskórka (znajduje się w liściastych warzywach, zwłaszcza w szpinaku),
  • witamina PP – poprawia ukrwienie skóry (produkty zbożowe, strączki, owoce, chude mięso, ryby),
  • witamina H – wpływa na prawidłową budowę i funkcjonowanie skóry (źródła: wątroba, żółtko jaja, orzechy włoskie i ziemne, sardynki, mąka sojowa).

Ponadto przy łuszczycowym zapaleniu stawów zaleca się:

  • dietę bogatą w wapń (źródła: oprócz mleka – strączki, tłuste ryby morskie, sezam, jogurty, sery, migdały, jarmuż czy szpinak),
  • produkty bogate w witaminę D (to też przy samej łuszczycy może być pomocne) – 80% tej witaminy wytwarza organizm latem pod wpływem słońca, dlatego w pozostałym okresie warto wzbogacić dietę (źródła: tłuste ryby morskie, wątroba, żółtko jaja).

Co ograniczyć i czego unikać w diecie?

W kwestii przeciwwskazań na wykładzie wymieniono tylko kilka produktów:

  • kwasy nasycone,
  • ostre przyprawy,
  • kawa,
  • czekolada.

Generalnie zaleca się kuchnię lekkostrawną. Ostatni posiłek na 3 godziny przed snem. Nie zapisałem ile posiłków dziennie, ale według mojej wiedzy będzie to 5 posiłków – mniejszych (posiłki nie powinny być duże, bo żołądek musi mieć miejsce na kwasy żołądkowe).

Osoby, które chciałyby się skonsultować z Agnieszką Kolan, mogą to zrobić w gabinetach w Gdańsku lub elektronicznie. Więcej informacji znajdziecie na stronie domowej dietetyk Agnieszki Kolan.

Trochę tego było. Kolejny wpis będzie o rentach i zasiłkach.

fot. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Chorych na Łuszczycę „Psoriasis”


16 komentarzy
  1. Czytałam kiedyś w jakiejś książce,że przy łuszczycy powinno się ograniczać mięso (w szczególności wieprzowinę). Niestety nie wiem, czy to prawda:)

    1. Myślę, że to zależy od człowieka. Ale generalnie czerwone mięso nie jest uważane za zbyt zdrowe.

  2. Czesc Pawel Wyglada na to , iz wyleczylem luszczyce . Jest to sprawa zwiazana z niezytem watroby, dwunastnicy i nerek oraz bakteryjnego zapalenia organizmu . Pomoge kazdemu kto zwroci sie do mnie o pomoc . Na poczatek zalecam spozywac sporo owocow czarnej pozeczki w postaci zmiksowanej z napojem jablkowym ale to nie wszystko. Podam recepture bez zadnych lekarstw z wyjatkiem masci , ktora zaleczy chore miejsca . Ale odpowiednia dieta to warunek numer jeden .

    1. Gratuluję :) Leczenie przy pomocy diety jest według mnie jednym z najtrudniejszych, bo wymaga wielu wyrzeczeń a gwarancji też nie ma. Niemniej wszystkie elementy, które wymieniasz mogą mieć wpływ na przebieg łuszczycy. Zwłaszcza wątroba często wiązana jest z łuszczycą.

  3. Witaj, przypadkowo trafiłam na Twoja wiadomość do Pawła L. i przyznam, że zaintrygowałeś mnie swoją dietą. Chętnie poznam dokładniej zasady tej diety i być może sama ją zastosuję. Cierpię na ł.od 30 lat i nigdy nie miałam remisji, jestem bardzo zmęczona… Czekam na maila.
    Pozdrawiam
    Ilona

  4. henryk doradzaj ,nic mi nie pomaga a zaczynam wierzy w dietę

  5. Jestem zainteresowany dieta na łuszczycę oraz maściami. Łuszczycę mam już 26lat
    Pozdrawiam

  6. JESTEM ZAINTERESOWANY TWOJĄ DIETĄ PROSZĘ O e-mail i porade

  7. Jestem bardzo zainteresowana dietą proszę o e-mail

  8. Tez bym bardzo prosiła o meila ze wskazówkami jak zwalczyć to “kalectwo“, tzn. Łuszczyce

  9. Jaką dietę stosować mam od niedawna łuszczyce

    1. Nie ma jednej dobrej diety. Każdy musi znaleźć indywidualnie swoją. Możesz zastosować się do wskazówek z tego wpisu. Ponadto polecam też ten wpis:
      http://blog.luszczyce.pl/dieta/czy-dieta-w-luszczycy-ma-znaczenie/

  10. Dzień dobry,
    mam podejrzenia, że moja luszczyca także ma związek z nieprawidłowa praca wątroby. Czy jest szansa, aby uzyskać od Pana więcej informacji i wskazówek jak sie odżywiać i doprowadzić organizm do rownowagi?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    1. Osobiście nie stosuję żadnej diety. Sama dieta jest kwestią indywidualną i każdy musi do siebie ją dostosować. Polecam też ten wpis: http://blog.luszczyce.pl/dieta/czy-dieta-w-luszczycy-ma-znaczenie/
      Ponadto na wątrobę dobry jest ostropest plamisty. Wspomaga jej pracę. Najlepiej kupować w całych ziarnach i mielić przed spożyciem. Zmielone utleniają się substancje aktywne, dlatego jeść najlepiej świeżo zmielony.

  11. Witam z luszczyca zyje juz ponad 8 lat probowalem wielu rzeczy nic niestety nie dziala czy jest szansa dostania od pana jakis konkretnych wzkazowek odnosnie diety poniewaz czytam naprawde duzo o tej diecie ale kazdy artykol na jej temat jest sprzeczny z poprzednimi i naprawde niemam pijecia jak z nia walczyc to wszystkonie ma sensu dziekuje i pozdrawiam

    1. Osobiście nie stosuję żadnej diety, więc z mojego podwórka nie mam żadnego doświadczenia. Myślę, że jedną z sensowniejszych opcji jest dieta eliminacyjna opisana w powyższym artykule.Coraz więcej osób nie toleruje glutenu, a to może być przyczyna wysypów. Oczywiście sama dieta może też nie wystarczyć – dużo osób stosuje różne diety bez żadnego rezultatu.

Zostaw komentarz


Subskrybuj komentarze bez komentowania